Begeleiding

Bijlesbuddy

Bijles voor en door leerlingen

Voor wie?
Onderbouwleerlingen die inhoudelijke ondersteuning nodig hebben bij één specifiek vak kunnen bijles krijgen van een bovenbouwleerling. Sporadisch kunnen ook bovenbouwleerlingen bijles aanvragen.

Kosten
De kosten bedragen 7 euro per (klok)uur voor een bijles aan een onderbouwleerling en 10 euro voor bijles aan een bovenbouwleerling.

Aanmelden
De coach bespreekt met de leerling/ouders de werkwijze en stelt ouders op de hoogte van de kosten.
• De coach stuurt een mail naar de bijlescoördinator met de vraag, met vermelding van één vak, voor de bijles.
• De bijlescoördinator gaat op zoek naar een passende match. De bovenbouwleerling krijgt een mail met de contact gegevens van de leerling die bijles wil en neemt initiatief om een afspraak te maken. In deze mail wordt de coach in c.c. gezet, zodat hij/zij op de hoogte blijft.
• De bovenbouwleerling stuurt een mail naar de coördinator als de eerste afspraak gemaakt is. Op dat moment stapt de coördinator er tussen uit.

Monitoring
Coaches houden in de gaten of de bijlessen naar wens verlopen. Bij problemen die ze zelf niet kunnen oplossen kunnen ze de coördinator inschakelen. Het aanvragen van bijles is niet vrijblijvend. Zowel leerlingen die zich opgeven om bijles te geven als de ontvangende partijen gaan een verplichting aan. De bijles wordt gegeven op school.

Meer informatie?
Stuur een mail naar: bijles@de-breul.nl

Coaching

De centrale rol in de ondersteuning is weggelegd voor de coaches. Leerlingen worden in groepen van ongeveer 15 leerlingen begeleid door een coach. De bedoeling hiervan is dat leerlingen binnen een relatief kleine setting begeleiding krijgen. Deze coaching ondersteunt het zelfverantwoordelijk leren.  Teneinde vaardigheden zoals plannen, organiseren en gestelde doelen daadwerkelijk uitvoeren begeleiden de coaches de leerlingen in hun ontwikkeling. Leerlingen nemen zoveel mogelijk de eigen regie over hun ontwikkelproces. Tweemaal per week start de lesdag met een coachingsmoment tussen leerlingen en coach van 25 minuten. Op donderdag is er schoolbreed een (band) uur ingeroosterd. Dit banduur kan gebruikt worden om met (groepen van) leerlingen bredere zaken op te pakken. Minimaal tweemaal per jaar vindt er een driehoeksgesprek plaats tussen de leerling, ouders/verzorgers en de coach. De leerling reflecteert in de driehoeksgesprekken op zijn/haar eigen ontwikkeling en geeft aan welke doelen hij/zij heeft ten aanzien van zijn verdere groei.

Executieve functies 

Bij de ondersteuning op De Breul staat het versterken van executieve functies centraal. Executieve functies zijn vaardigheden die nodig zijn om taken effectief uit te voeren en problemen op te lossen. Ze zijn van grote invloed op gedrag en leren. We onderscheiden de volgende executieve functies: planning, organisatie, tijd verdelen, starten, onthouden, jezelf kennen, impulscontrole, emotiecontrole, aandacht erbij houden, flexibel zijn, doelen halen.

Leerlingbegeleidster

Vanuit een samenwerking tussen gemeente en school ondersteunt de leerlingbegeleidster Joyce de Jong (j.dejong@de-breul.nl), leerlingen op het snijvlak van onderwijs en jeugdzorg. Deze ondersteuning kan zowel op school als ook thuis plaatsvinden. De ondersteuning vindt op individuele basis plaats en is gericht op leerlingen die vanwege complexe sociaal-emotionele of cognitieve problemen uitvallen op executieve functies. De leerlingbegeleidster wordt ook ingezet bij leerlingen die thuis (dreigen te komen) zitten.

Ondersteuning 

De Breul kent geïntegreerde leerlingondersteuning. Dit betekent dat de ondersteuning van leerlingen bij hun sociaal welbevinden, hun studievorderingen en hun studiekeuzes een verantwoordelijkheid van allen is.

Ondersteuningsstructuur-PM route

Onze ondersteuningsstructuur noemen we PM-route. PM staat voor professioneel moment. Dit is een overlegmoment waarbij de betrokken professionals de ondersteuningsbehoefte van de leerling bespreken en reflecteren op eigen handelen en geboden ondersteuning. In de PM-route kan worden opgeschaald van PM 1 (ondersteuning in de klas) naar PM 2 (ondersteuning door het team) en PM 3 (ondersteuning door interne en externe specialisten), afhankelijk van de complexiteit van de ondersteuningsvraag.

Aan het overleg in PM 3 nemen deel: Hoofd leerlingondersteuning, orthopedagoog, leerlingbegeleidster, medewerker Centrum Jeugd en Gezin (CJG) en eventueel een leerplichtambtenaar en/of de schoolarts.

Orthopedagoog

De orthopedagoog geeft advies aan vakdocenten en coaches met betrekking tot de ondersteuning in de klas van leerlingen met sociaal emotionele problematiek.

Vanuit PM-3 wordt de orthopedagoog ingeschakeld voor individuele ondersteuning van leerlingen met sociaal emotionele problematiek.
De orthopedagoog verzorgt faalangstreductietraining en is APC (Anti-Pest-Coördinator).

Onze orthopedagoog is: Ilse Lalieu (i.lalieu@de-breul.nl)

 

Passend onderwijs

Leerlingen die zich bij ons op school aanmelden met een bijzondere ondersteuningsbehoefte zullen door de aannamecommissie voorgedragen worden aan het hoofd leerlingondersteuning (PM 0). Samen met alle betrokkenen en een specialist zal de ondersteuningsvraag in kaart gebracht worden en beoordeeld worden of de Breul de benodigde ondersteuning kan bieden. Als dit niet het geval is wordt de leerling niet aangenomen en doorverwezen naar een andere vorm van onderwijs. Als de leerling aangenomen wordt kunnen de volgende interventies worden ingezet: faciliteitenpas, handelingsadviezen voor docenten, voorlichting voor docenten, doelenkaart of OPP (ontwikkelingsperspectiefplan). Ook kunnen in een vroeg stadium externe specialisten worden betrokken.

De ondersteuning die door De Breul wordt aangeboden is vastgelegd in het School Ondersteunings Profiel van de school. In de gids leerlingondersteuning staat het ondersteuningsaanbod van de Breul beschreven.

Meer informatie:

Schoolondersteuningsprofiel
Gids Leerlingondersteuning

StudieHup

StudieHup is een organisatie op De Breul die door middel van een voor-en-door-leerlingen-concept studiebegeleiding aanbiedt voor alle leerlingen uit de onderbouw van hoge kwaliteit. Van maandag t/m donderdag geeft StudieHup studiebegeleiding.

Nadat de leerling is aangemeld via de website van StudieHup worden de ouders/verzorgers en de leerling uitgenodigd voor een intakegesprek. Aan de hand van het intakegesprek wordt kennis met elkaar gemaakt en een persoonlijk plan van aanpak opgesteld. Vanaf dat moment start het leerproces voor de leerling.

De studiebegeleiding wordt zo individueel mogelijk gehouden, om alle leerlingen te helpen. Elke middag wordt de leerling geholpen met zijn huiswerk, aankomende toetsen, partweken en andere schoolgerelateerde zaken.

Samen tegen kansenongelijkheid! Meer informatie is te lezen op de website van StudieHup: https://studiehup.nl/